Strona główna Niemowlę Karmienie niemowlaka Rozszerzanie diety niemowlaka – kiedy wprowadzać nowe pokarmy?

Rozszerzanie diety niemowlaka – kiedy wprowadzać nowe pokarmy?

Rozszerzanie diety niemowlaka - kiedy wprowadzać nowe pokarmy?

Konsystencja i walory smakowe żywieniowych papek nie wzbudzają zachwytu dorosłych. Jednak dla maluszka stanowią pierwsze poważne posiłki. Są też urozmaiceniem monotonnego mlecznego menu, które już zdążył polubić. Dietę niemowlęcia należy rozszerzać stopniowo i nie panikować, kiedy bobas jeszcze w siódmym miesiącu krzywi się na widok nowego pokarmu. Kiedy, w jaki sposób i jakie pokarmy wprowadzać do diety niemowlaka?

Czy już nadszedł odpowiedni moment na rozszerzanie diety dziecka? – to jedno z podstawowych pytań, które zadają sobie rodzice kilkumiesięcznych brzdąców. Przez pierwsze miesiące najlepszym pokarmem dla dziecka jest mleko i to właśnie ono może stanowić najdłuższą podstawę żywieniową. Przyspieszanie procesu rozszerzania diety nie ma większego sensu.

Kiedy rozszerzać dietę niemowlaka?

Nowe pokarmy można zacząć wprowadzać do diety dziecka w piątym miesiącu jego życia, jeśli karmione jest mlekiem modyfikowanym. W przypadku dzieci karmionych piersią z rozszerzaniem diety niemowlaka można poczekać dodatkowe dwa miesiące. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca wyłączne karmienie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia dziecka. A więc, jeśli karmisz dziecko piersią, dopiero w 7 miesiącu jego życia zacznij proponować mu produkty stałe (chyba, że wskazania pediatry są inne, np. ze względu na anemię malucha).

– Dietę należy dopasować indywidualnie. Niektóre dzieci już po czwartym miesiącu z entuzjazmem reagują na nowe pokarmy, ale jeżeli nie możemy przekonać siedmiomiesięcznego malucha do warzyw, to nie ma powodu do zmartwień – wyjaśnia Angelika Frączek-Bochenek, dietetyk, specjalizująca się m.in. w „Diecie Płodności”, wspierającej rodziców starających się o potomstwo.

Ekspozycja na gluten

Przełom 5/6 miesiąca życia dziecka jest dobrym czasem na rozszerzanie diety o gluten. To białko roślinne znajdujące się w zbożach – pszenicy, jęczmieniu, życie czy orkiszu. Występuje więc w wielu produktach spożywczych. Niestety może uczulać. Należy wprowadzać je delikatnie do posiłków dziecka – dodając na początku 1-2 łyżeczki kaszki zbożowej/ glutenowej do pokarmu mamy lub mleka modyfikowanego, później także do przecieru warzywnego – by zmniejszyć ryzyko alergii na gluten, nietolerancję glutenu i rozwój celiakii w przyszłości.

Od 7 miesiąca życia dziecka można podać pełny posiłek glutenowy.

Regularność to podstawa

Dziecko potrzebuje z góry ustalonego harmonogramu, nie dla niego nagłe przewroty w grafiku. Rozszerzanie diety dziecka na siłę jest błędem. Dlatego przed wprowadzaniem nowego menu warto się upewnić, że nic w tym czasie nie zakłóci dobowego rytmu dnia.

– Spokój, opanowanie, cierpliwość to podstawa działania. Nie próbuj głodnemu, płaczliwemu maluszkowi proponować nowych smaków w chwili, gdy on tylko marzy o zaspokojeniu podstawowej swojej potrzeby – głodu. Dziecko musi być zdrowe i co najważniejsze – musi siedzieć. To bardzo ważna kwestia techniczna, która nie nauczy dziecka jedzenia w biegu – mówi dietetyk i dodaje, że rozszerzanie diety dziecka zawsze zaczynamy od produktów, które nie alergizują, są łatwo strawne, neutralne dla organizmu – gotowane warzywa jak marchewka czy dynia oraz owoce jak jabłko czy miękki banan, kaszki, wywar z podstawowych jarzyn.

Rozszerzanie diety a alergia na pokarm

Do rozszerzania diety wybieramy przede wszystkim produkty ugotowane. Najlepiej na parze lub w niewielkiej ilości wody. Bez dodatków typu sól, cukier i inne wspomagacze. Nie oznacza to jednak, iż dania mają być jałowe, zaleca się używanie ziół do smaku.

Każdy nowy pokarm wprowadzamy przez kilka dni, najlepiej do południa – proponując dziecku zaledwie 3-4 łyżeczki. Podanie produktu o tej porze dnia pozwoli nam szybciej zaobserwować niepokojące reakcje organizmu dziecka – ból brzuszka, niestrawności, wysypkę, śluzowe stolce czy też katar lub kaszel. Kilkudniowe ekspozycja na określony pokarm, pozwala szybko wykluczyć z diety składnik, na który maluch reaguje alergicznie.

– Jeśli reakcja dziecka na podany pokarm nas niepokoi, wykluczmy dany produkt na jakiś czas z menu i zastąpmy innym. Jednak nie oznacza to, że jeśli w danym momencie dziecko nie tolerowało jakiegoś produktu, to będzie tak samo za miesiąc – mówi pani Angelika.

Rodzaj i konsystencja pokarmów dla niemowlaka

Od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka? – Od wprowadzania ugotowanych do miękkości warzywa, a potem owoców przetartych na jednolitą papkę, zmiksowanych. Łyżeczką serwujemy maluchowi niewielką porcję w temperaturze pokojowej. Butelka i smoczek są dobre do mleka, natomiast przy stałych pokarmach nie powinny być stosowane.

Im dziecko jest starsze, tym konsystencja pokarmów powinna być mniej płynna:

WIEK DZIECKA

KONSYSTENCJA POKARMÓW

5-6 miesiąc życia

Pokarm zmiksowany, przecierany, w postaci papki.

7-9 miesiąc życia

Warzywa i owoce można rozgnieść widelcem lub posiekać. Mięso podawać drobno pokrojone.

Po 10 miesiącu życia

Proponuj dziecku danie z bogatą fakturą, które pozwoli ćwiczyć żucie i gryzienie. Wskazane jest podawanie dziecku do ręki całych cząstek produktów, np. ćwiartki jabłka czy kawałka miękkiego, ugotowanego mięsa.

 

Posiłki dla najmłodszych powinny być przygotowane w 100% z naturalnych składników, bez dodatków sztucznych i chemicznych.

Wybierane produkty powinny być świeże oraz pochodzić ze sprawdzonego źródła. Sprawdzaj etykiety produktów. Jeśli informują o tym, że pokarm zawiera sól lub cukier, nie proponuj ich dziecku.

Jedzenie należy przygotowywać zgodnie z zasadami higieny i przechowywania żywności. Gdy chcemy przygotować zupkę na dwa dni, najlepiej ją zamrozić lub zawekować.

Co pierwsze: warzywa czy owoce?

Rozszerzanie diety dziecka nie jest procesem skomplikowanym. Wymaga jednak określonych działań. Zacznijmy od wprowadzania do menu malucha warzyw: marchewki, dyni, następnie ziemniaków, pietruszki, zielonego groszku, buraków, cukinii, brokułów, potem pomidorów. Dlaczego nie owoców? Bo one mają konkretniejszy i słodszy smak. Maluch, któremu podamy w pierwszej kolejności owoce, może nie chcieć w ogóle spróbować warzyw, które nie smakują tak dobrze.

Choć nie ma konkretnych obostrzeń co do kolejności wprowadzanych pokarmów stałych do diety dziecka, bo ważniejszy jest fakt, by były podawane dziecku osobno, staraj się proponować te, które łatwiej maluchowi będzie strawić, jak np. marchewka. Produkty alergizujące (m.in. jaja, pomidory, truskawki, maliny, poziomki, nabiał, ryby) podaj w dalszej kolejności (gdy smak większości lekkostrawnych warzyw i owoców jest już dziecku znany), zachowując przy tym szczególną ostrożność i obserwując dziecko.

PRODUKT

ZASADY WPROWADZANIA

 


warzywa

Od warzyw zacznij przygodę z rozszerzaniem diety – najwcześniej w  5. miesiącu życia dziecka – wybieraj produkty delikatne, łatwo strawne i ugotowane, np. marchewka, dynia, ziemniak. Posiekane surowe warzywa (i owoce) można podawać najwcześniej w 7 miesiącu życia dziecka. Unikaj w pierwszych tygodniach ekspozycji na warzywa wzdymające, ciężko strawne (cebula, czosnek, kapusta, kalafior, brokuły), a także alergizujące (pomidory).

 

owoce

Dziennie nie należy przekraczać 150 ml przecieru/soku owocowego 100%/dzień. Rozszerzanie diety o owoce rozpocznij w 5 miesiącu życia dziecka od podawania jabłka, gruszki, brzoskwini oraz banana, moreli, śliwek.


kaszki

Zaleca się wprowadzanie produktów zbożowych, glutenowych – kaszek mlecznych lub bezmlecznych nie wcześniej niż po 4 miesiącu i nie później niż w 7 miesiącu życia dziecka (patrz: ekspozycja na gluten).Rozszerzanie diety o kaszki i kleiki bezglutenowe można rozpocząć w 5. miesiącu życia dziecka.

 

 

mleko i produkty mleczne

Mleko krowie można podać dopiero po 1. roku życia dziecka! (wcześniejsze podanie mleka krowiego koreluje z występowaniem w późniejszym życiu dziecka cukrzycy typu1).Kefiry, jogurty, twarogi wprowadzamy po 10. miesiącu życia dziecka.

Zamiast jogurtu owocowego, podaj malcowi jogurt naturalny z dodatkiem świeżego owocu.

 

 

mięso

Zacznij od kurczaka, indyka, królika. Później wprowadzaj wołowinę i cielęcinę. Ważne: niemowlakom nie podaje się wywarów mięsnych.Ugotuj kawałek mięsa w osobnym garnku. Następnie jego fragment – ok. 1 łyżeczkę dodaj do zupy jarzynowej/ przecieru jarzynowego przygotowanego dla dziecka.

Mięso powinno być gotowane lub duszone a nie smażone! W diecie dziecka powinno pojawiać się wymiennie z żółtkiem, które już 7 miesiącu życia można podawać dziecku. Jajo musi być ugotowane, nie podawaj malcowi jajka na miękko!

 


tłuszcze

Dzieci do 3 roku życia powinny jeść masło, ale nie margarynę czy wszelkiego rodzaju „mixy” – masła z innymi tłuszczami. Ponadto wskazana jest oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia i olej rzepakowy bezerukowy.  Ważna zasada: wraz z wiekiem należy obniżać ilość spożywanych przez dziecko tłuszczów zwierzęcych, zastępując je dobrej jakości tłuszczami roślinnymi.

 

 

przyprawy i zielenina

W daniach dla maluchów unikaj soli, cukru, ostrych przypraw i środków wzmacniających smak typu „warzywko”.  Od 7 miesiąca życia dziecka można stosować majeranek, koper, kminek. W 9 miesiącu życia dziecka można wprowadzić tymianek, estragon, bazylię, rozmaryn, oregano.Cenną zieleniną jest natka pietruszki, bogata w magnez, żelazo, sód i potas, który zwiększa przyswajanie żelaza.

 

Konsultacja merytoryczna: Angelika Frączek-Bochenek, dietetyk i absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Specjalizuje się w zwalczaniu nadwagi i otyłości, a także wspomaga osoby starające się o potomstwo tzw. Dietą Płodności. Pomaga również paniom w ciąży i w okresie karmienia utrzymywać racjonalny, zdrowy sposób odżywiania.

 

KOMENTARZE: 1

Dodaj komentarz