Strona główna Rozwój Czy przestawiać dziecko z lewej ręki na prawą? – leworęczność dziecka

Czy przestawiać dziecko z lewej ręki na prawą? – leworęczność dziecka

Czy przestawiać dziecko z lewej ręki na prawą? - leworęczność dziecka

Obawa przed innością czy odtrąceniem dziecka a także niewiedza sprawiają, że rodzice decydują się na działania, które więcej szkodzą niż pomagają. Tak jest w przypadku przekonywania dziecka do pisania prawą ręką. A przecież leworęczność to nie choroba!

Bo większość pisze prawą ręką

Fakt, że społeczeństwo uznawane jest za praworęczne, bowiem niewielki odsetek korzysta w głównej mierze z lewej ręki, nie jest argumentem za tym, by na siłę przestawiać dziecko na praworęczność. Przekonywujące nie będą także uzasadnienia, że do cywilizacja praworęcznej dostosowane są urządzenia codziennego użytku. To, że więcej jest na świecie ludzi praworęcznych, nie oznacza, że leworęczność jest groźna lub co gorsza patologiczna.

Wymuszana praworęczność

Staroświeckie praktyki karcenia za trzymanie łyżki w lewej ręce, zmuszanie do pisania prawą ręką lub przywiązywanie lewej do ciała, by używana była rzadziej, należy schować do lamusa.

Dziecka nie wolno nakłaniać do praworęczności, jeśli zdecydowaną większość czynności chce i wykonuje lewą ręką. Oznacza to bowiem, że prawa jest słabsza. Zmuszanie dziecka do obciążania „mniej sprawnej” kończyny może skutkować trudnościami  w mówieniu, pisaniu, a co za tym idzie – problemami szkolnymi i emocjonalnymi. Dziecko może przez to stać się nerwowe i wątpić w swoje umiejętności. Co gorsza – może właśnie uznać, że jest „inne” i gorsze.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dziecko będzie się jąkać po przestawieniu z dominującej lewej ręki na prawą. Na tym nie koniec. Wymuszanie praworęczności od dziecka leworęcznego zaburza jego koordynację wzrokowo-ruchową. Wpływa także niekorzystnie na orientację przestrzenną dziecka  – mówi Ewa Adamczewska, logopeda z Gabinetu Logopedycznego „Gaduła” w Sosnowcu.

Jeśli dziecko ma sprawniejszą lewą rękę (dominuje więc prawa półkula mózgu nad lewą), to z pewnością prawą będzie pisał wolniej i niekształtnie. To skutkować może nienadążaniem za rówieśnikami w klasie, dalej – zaległościami i niechęcią do nauki.

Psycholog rozwieje wątpliwości

Jeśli przypuszczamy, że dziecko jest leworęczne, udajmy się do psychologa, który wykonując proste testy, określi lateralizację przedszkolaka – dominację czynnościową jednej strony ciała nad drugą.  To pomoże rodzicom nie tylko oswoić się z myślą o leworęczności lub potwierdzić praworęczność dziecka, ale też wskaże kierunek dalszej pracy z nim. Rodzice sami w domu, poprzez zabawę mogą pomóc dziecku usprawnić silniejszą rękę. Ćwiczenia manualne i graficzne znaczącą mogą przełożyć się na samopoczucie dziecka, wiarę w siebie i swoje możliwości. Nie będzie przecież odkryciem fakt, że dziecko zapisze zdanie szybciej i pewniej, jeśli robiło to wcześniej wielokrotnie. Użycie lewej ręki dla dziecka leworęcznego będzie nie tylko odruchem naturalnym, ale też wyćwiczonym.

Wspieraj leworęczność dziecka

Jeśli wiesz, że Twoje dziecko jest leworęczne, wspieraj go w tej leworęczności. Pozwól mu po swojemu lewą ręką rysować, wycinać, jeść czy myć zęby. Możesz uprzedzić przedszkolankę i nauczycielkę o leworęczności dziecka, ale nie dlatego, że to problem. Zasugeruj, by siedziało z lewej strony ławki, a światło padało na kartkę, po której pisze, z prawej strony (ręka, którą pisze nie będzie rzucać cienia). Podobnie przegotuj stanowisko do nauki i zabawy w domu – lampkę postaw po prawej stronie biurka, przypominaj dziecku, by podczas pisania i rysowania całe przedramię opierało o blat a kartkę lub zeszyt układało pod skosem, tak, by nie rozmazywało ani zasłaniało pisanego tekstu. Możesz zaopatrzyć je w nożyczki i przybory szkolne dla osób leworęcznych.

Najlepszą drogą, jaką może wybrać rodzic, będzie wspieranie dziecka i pomaganie mu w oswojeniu trudności oraz przezwyciężaniu ich.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz