Strona główna Ciąża Kwas foliowy w ciąży a prawidłowy rozwój płodu

Kwas foliowy w ciąży a prawidłowy rozwój płodu

Kwas foliowy w ciąży

Większość kobiet ciężarnych doskonale zdaje sobie sprawę z konieczności zażywania kwasu foliowego – a na wszelki wypadek, zwykle przypomina o tym lekarz ginekolog. Niewiele z nas jednak wie dokładnie, czym jest kwas foliowy, jakie są jego rodzaje oraz jaki ma wpływ na rozwój dziecka.

Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy to organiczny związek chemiczny z grupy witamin B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „folium”, oznaczającego liść. Przyczyną takiego nazewnictwa jest zapewne fakt, że kwas foliowy występuje głównie w warzywach liściastych.

Rodzaje kwasu foliowego

Kwas foliowy dzielimy głównie na dwie kategorie – ten, który występuje w naturze oraz ten w tabletkach, czyli prosto z apteki. O to, który z nich jest lepszy, zapytaliśmy lek. med. Agnieszkę Kurczuk – Powolny, specjalistę w zakresie położnictwa i ginekologii z Centrum Medycznego Puławska Sp. z o.o.:

– Trudno mówić o tym, który kwas foliowy jest „lepszy”. Ideałem byłoby pobieranie potrzebnych witamin wyłącznie ze źródeł naturalnych. Jednak w przypadku kwasu foliowego jest to trudne zadanie. Po pierwsze – by dostarczyć organizmowi potrzebne ilości, ciężarna musiałaby zjeść, np. kilogram szpinaku dziennie. Trudno też obliczyć faktyczne zażycie naturalnego kwasu foliowego. Po drugie –  niewiele z nas odżywia się naprawdę zdrowo. Dlatego kwas foliowy w tabletkach powinny zażywać wszystkie panie, które spodziewają się dziecka.

Źródła kwasu foliowego:

Nawet, jeśli planujesz dziecko lub się go spodziewasz i w związku z tym przyjmujesz kwas foliowy w tabletkach, nic nie stoi na przeszkodzie, by spożywać go również w naturalnej postaci. Ryzyko przedawkowania jest praktycznie zerowe, a produkty, w których występuje ten rodzaj witaminy, maja bardzo dużo wartościowych substancji odżywczych. Oto, gdzie znajdziesz naturalny kwas foliowy:

  • świeżo wyciskany sok z pomarańczy
  • drożdże
  • soja
  • jęczmień
  • ryż
  • pszenica
  • kalafior
  • brukselki
  • sałata
  • rzepa
  • soczewica
  • fasola
  • groszek
  • szparagi
  • szpinak.

Kwas foliowy pełni wiele ważnych funkcji

Czasem zdarza się, że niektóre kobiety podchodzą „lekko” do zażywania kwasu foliowego, zapominając o zażywaniu tabletek. Niestety niedobory tej właśnie witaminy mogą mieć ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka.

Lek. med. Agnieszka Kurczuk – Powolny: Kwas foliowy jest konieczny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. Jego prawidłowy poziom ma znaczenie na początku ciąży- przez pierwsze 3 miesiące. Potem jego rola spada. W późniejszym okresie ciąży (w dużo większych dawkach) służy razem z preparatami żelaza do leczenia niedokrwistości.

– Koniecznie trzeba wspomnieć także o ewentualnych zagrożeniach, które wiążą się z niedoborami kwasu foliowego w pierwszych tygodniach ciąży. Takie zaniedbanie prowadzi do wrodzonych ciężkich wad ośrodkowego układu nerwowego płodu – mózgu i rdzenia kręgowego. Jest to na przykład bezmózgowie, przepuklina mózgowa czy rozszczep kręgosłupa. Wady te są na tyle poważne, że mogą spowodować śmierć lub nieuleczalne kalectwo dziecka.

Dawkowanie i stosowanie kwasu foliowego

Kobiety, które chcą zajść w ciążę, powinny zażywać kwas foliowy już co najmniej 6 tygodni przed planowanym poczęciem – wszystko po to, aby zarodek, który będzie się rozwijał, robił to już „w środowisku” o odpowiednim poziomie kwasu foliowego.

Dawka, która zalecana jest przez lekarzy ginekologów dla kobiet planujących ciążę lub już w niej będących, to 0,4 mg dziennie. W aptece bez najmniejszych problemów można znaleźć kwas foliowy w takiej właśnie dawce, co ogranicza przyjmowanie witaminy do jednej tabletki dziennie. Warto też podkreślić, że w szczególnych przypadkach (na przykład, gdy w rodzinie kobiety planującej ciążę występowały przypadki wad cewy nerwowej), lekarz może zadecydować o zwiększeniu dawki nawet 10-krotnie.

Jak długo należy spożywać kwas foliowy w ciąży?

Najważniejsze dla rozwoju dziecka jest przyjmowanie go do 12 tygodnia ciąży. Następnie zwykle wystarczy mniejsza suplementacja (na przykład przyjmowanie kwasu foliowego z preparatów multiwitaminowych dla kobiet w ciąży).

 

 

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz