Strona główna Planowanie ciąży Jak zwiększyć płodność? – dieta dla mężczyzn

Jak zwiększyć płodność? – dieta dla mężczyzn

Jak zwiększyć płodność? - dieta dla mężczyzn

Problem niepłodności i bezpłodności dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Wiele czynników wpływa na kondycję naszego organizmu, a co za tym idzie na starania o dziecko. Stylem życia, dietą i aktywnością fizyczną można płodność wzmocnić. Co powinno znaleźć się w diecie mężczyzny i czego powinien unikać, jeśli chce poprawić parametry nasienia i cieszyć się zdrowym potomstwem?

Co wpływa na płodność?

Najnowsze badania bezlitośnie pokazują, jak daleki wpływ na nasze życie i zdrowie ma dieta oraz jakość pożywienia. Dostarczanie organizmowi wysoce przetworzonego jedzenia, stresujący tryb życia i częste sięganie po używki, takie jak kawa i alkohol skutecznie mogą obniżyć zdolność mężczyzny do zapłodnienia komórki jajowej, generować problemy z erekcją i uszkadzać plemniki. Dlatego tak istotna jest zbilansowana dieta i suplementacja witamin i składników mineralnych oraz aktywność fizyczna. Fragment filmu „I kto to mówi” z pędzącymi do komórki jajowej plemnikami idealnie obrazuje, jak istotne znaczenie ma jakość nasienia.

Jaka suplementacja poprawi parametry nasienia?

Tak jak można płodność wzmocnić, tak też można ją obniżyć. Dlatego mężczyzna, który planuje z partnerką powiększenie rodziny, powinien zadbać o to, co je. Dieta wspomagająca płodność powinna być wzbogacona o cynk. Jego źródłem jest czerwone mięso, ryby i drób oraz produkty pełnoziarniste i nasiona roślin strączkowych.

Cynk i kwas foliowy zawalczą z bezpłodnością

O tym, jak ważna jest przed i w trakcie ciąży suplementacja witaminy B9, wie każda kobieta, która stara się o dziecko. Kwas foliowy (to popularniejsza nazwa witaminy B9) wspomaga rozwój układu nerwowego płodu i zapobiega wadom rozwojowym dziecka. Jest też jednak niezbędny do prawidłowego działania układu krwiotwórczego człowieka, dlatego potencjalni ojcowie też powinni dbać o jego obecność w diecie. Chętnie więc powinni sięgać po zielone warzywa liściaste, brokuły, pomarańcze, banany, fasolę, soczewicę, orzechy ziemne.

– Kwas foliowy ma korzystny wpływ na jakość spermy. Wraz z cynkiem współdziałają w syntezie cząsteczek DNA, które są w szybkim tempie produkowane przez plemniki. Cynk odgrywa ważną rolę w metabolizmie hormonów, wytwarzaniu nasienia i regulacji żywotności plemników – wyjaśnia Joanna Weiner, specjalista ds. żywienia z 4Health, Centrum Dietetyki Klinicznej w Katowicach i przestrzega, że niedobór cynku powoduje obniżenie poziomu testosteronu, zmniejszenie ilości nasienia, a także hipogonadyzm, zaburzenia potencji, zmniejszoną żywotność plemników i bezpłodność.

Jak poprawić ruchliwość plemników? – selen, witamina C i E na ratunek

Na talerzu płodnego mężczyzny nie zabraknie też czosnku, grzybów i pomidorów oraz nieoczyszczonych produktów zbożowych. Są one bowiem bogate w selen, który odpowiada za prawidłową budowę i ruchliwość plemników.

– Połowa selenu, obecnego w organizmie mężczyzny znajduje się w jądrach i gruczołach płciowych, a także w spermie. Selen jest niezbędny podczas produkcji testosteronu, który uczestniczy w procesie spermatogenezy – mówi dietetyk Joanna Weiner.

Ruchliwość plemników może znacznie się zmniejszyć, gdy w organizmie mężczyzny brakuje witaminy C. Naturalnym jej źródłem jest czarna i czerwona porzeczka, papryka czerwona i zielona, cytryna, pomarańcza, kalafior, szpinak oraz czerwona i biała kapusta.

– Rolą witaminy C jest ochrona DNA plemników przed uszkodzeniem przez wolne rodniki – tłumaczy dietetyk. Na tym jej pozytywny wpływ na organizm się nie kończy: – Witamina C zapobiega zlepianiu się plemników. Konsekwencją jej niedoboru może być spadek liczby i ruchliwości plemników – dodaje pani Joanna.

Podczas leczenia niepłodności witamina C jest bardzo często suplementowana wraz z witaminą E, ponieważ wpływają korzystnie na materiał genetyczny plemników.

– Witamina E bierze aktywny udział w produkcji spermy oraz wpływa na aktywność i długość życia plemników. Jej niedobór natomiast zmniejsza wydzielanie hormonu gonadotropowego, co może przyczynić się do zwyrodnienia plemników i prowadzić do problemów z płodnością – ostrzega Joanna Weiner, dietetyk kliniczny z 4Health.

Mężczyźni, którzy chcą cieszyć się zdrowym potomstwem i starają się o dziecko od dłuższego czasu, powinni wzbogacić swój jadłospis o oleje roślinne, orzechy, nasiona i kiełki oraz pełne ziarna zbóż, jak również zielone warzywa liściaste, czosnek, jaja i mleko.

Jak zwiększyć płodność? - dieta dla mężczyzn

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz