Strona główna Planowanie ciąży Dieta na płodność – co jeść, by zajść w ciążę?

Dieta na płodność – co jeść, by zajść w ciążę?

0 421
Dieta na płodność, czyli co jeść, by zajść w ciążę?

To, co jemy, ma istotne znaczenie nie tylko dla naszego samopoczucia i zdrowia, ale także dla płodności. Zmiana menu i zdrowe nawyki żywieniowe mogą realnie przybliżyć kobiety do macierzyństwa, wpłynąć na prawidłowy rozwój płodu i pomóc urodzić zdrowe dziecko.

Co jeść? – menu przed ciążą

Pary, które planują ciążę, powinny na długo przed staraniami o dziecko zwrócić uwagę na to, co jedzą. Źle zbilansowana dieta, stresujący tryb życia i brak aktywności fizycznej mogą skutecznie oddalić marzenia o potomstwie.

– Pary planujące ciążę powinny zadbać o to, by ich organizmy były odpowiednio przygotowane do poczęcia oraz utrzymania ciąży. Niedobór składników odżywczych może negatywnie wpływać na starania o dziecko i przebieg ciąży – wyjaśnia Joanna Weiner, specjalista ds. żywienia i dietetyk kliniczny z 4Health, Centrum Dietetyki Klinicznej w Katowicach.

Jakich składników i witamin nie może zabraknąć w diecie przyszłej mamy?

Dobrze zbilansowana dieta wzmocni organizm i zapewni jego odpowiednie funkcjonowanie. Przyszłe mamy powinny zadbać o to, by w ich diecie znalazło się wartościowe, świeże, pełne witamin i minerałów jedzenie. Jakie?

Niedobór witaminy B12 upośledza owulację

Prawidłowy przebieg cyklu miesięcznego kobiety będą wspomagać produkty zawierające witaminę B2 i B12. Należą do nich ryby, takie jak łosoś, tuńczyk czy halibut, awokado, mleko i sery. Niedobór witaminy B12 może doprowadzić do anemii, a ta z kolei wywołać problemy z owulacją u kobiety.

Żelazo i magnez walczą z niepłodnością

Na płodność pozytywnie wpłynie obecność żelaza i magnezu w organizmie. Dlatego w naszym jadłospisie powinny znaleźć się produkty bogate w te minerały. Bez żelaza zarówno komórka jajowa, jak i plemnik nie będą prawidłowo funkcjonować. Źródłem tego minerału będzie mięso i ryby oraz burak, korzeń pietruszki, suszone morele, orzechy czy rośliny strączkowe.

– Żelazo zapobiega niedokrwistości, osłabieniu czy zmniejszeniu odporności organizmu. Niedobór żelaza może ograniczać wzrost płodu. Żelazo jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania komórki jajowej, plemnika i zarodka – mówi dietetyk Joanna Weiner i podkreśla, że przed niepłodnością owulacyjną najlepiej chroni żelazo zawarte w owocach i warzywach, co wykazały badania.

Niedobory magnezu także mogą prowadzić do niepłodności a we wczesnym etapie ciąży do poronień. Magnez jest niezbędny do podziału komórek i replikacji DNA.

Po co przed ciążą włączać do diety kwas foliowy?

Każda kobieta, której bliskie są myśli o ciąży i potomstwie, dobrze wie, że istotne znaczenie ma wzbogacenie diety o kwas foliowy (witamina B9). W związek ten bogate są pomarańcze, banany, fasola, soczewica, soja, zielone warzywa liściaste, brokuły i buraki oraz żółtka jaj i orzechy ziemne.

– Kwas foliowy wspomaga prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu i zapobiega wadom rozwojowym. Odgrywa bardzo ważną rolę już na etapie starania się o dziecko, ponieważ jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego: warunkuje powstawanie w szpiku czerwonych ciałek krwi, a zatem wpływa na dotlenienie tkanek – mówi specjalista ds. żywienia z Centrum Dietetyki Klinicznej w Katowicach i zaznacza, że od kwasu foliowego właśnie zależy też wzrost i podział wszystkich komórek organizmu.

Dlatego suplementację witaminy B9 zaleca się już przed planowaniem ciąży i kontynuuje w jej trakcie.

tabela płodności

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz